sunnuntai 21. toukokuuta 2017

Minustako yrittäjä?



Siitä on jo kuukausi, kun viimeksi kirjoitellut. Halu kirjoittaa on ollut suuri, mutta Jeremiah on aika yöpainoitteinen vauva (nukahtaa 1-2 yöllä) niin olen painanut pään suoraan tyynyyn kirjoittamisen sijasta. Päivisin juuri ei kerkeä koneella edes istua, kun täytyy koko ajan tehdä sitä sun tätä. Nyt kun olin valmis taas kirjoittelemaan, taapero heitti limut mun mokkulan päälle ja mokkula ei enään yhdistä tietokoneeseen. Nyt siis taas käytössä pelkkä pieni puhelin jolla raapustelen. Kirjoittamista enemmän ärsyttää se, etten saa kameran kuvia koneen kautta puhelimeen, kun ei ole sitä nettiä !

Eniveis. Olen miettinyt yrittäjyyttä suurella innostuksella ja usein miettinyt sitä miten kiva olisi olla yrittäjä. Rakastan lastenvaatteita ja vaatteita ylipäätään, aina olen rakastanut joten joskus haaveilin omasta  vaatebrändistä. Olen myös haaveillut kaikesta taiteellisesta ihan leipomoon asti. Yrittäjyys olisi aika kivaa, kun sitä ulkopuolisin silmin katsoo näkemättä sitä työmäärää ja stressiä mitä se oikeasti pitää sisällään. Epäonnistumisista puhumattakaan.

Haaveet on suuria, mutta ne on tehty toteutettavaksi. Olisiko minusta siihen ja onko kaikki todella niin mustavalkoista? Sitä minä pohdin ja olen jättänyt haaveeni vain ajatuksen tasolle ja kerron teille miksi.

Kun lapsi on rintaruokinnalla, on aikaa selailla puhelimella eri formaatteja. Tämän vuoksi usein puhun somessa tapahtuvista asioista. Some on aika mahtava juttu yrittäjille ja juurikin somen takia olen edes harkinnut yrittäjyyttä. Nykypäivänä some on valtava ponnistuslauta yrittäjille, täytyy vain keksiä joku juttu mikä iskee ja kunnolla. Kun onnistut myymään ideasi somen käyttäjille, se leviää kulovalkean lailla ja ennenkuin huomataan on kyseessä jo "miljonaa bisnes". Näin helppoa on käyttää somea markkinoinnissa omalle yritykselle. Olen seurannut sivusta muutamaakin menestystarinaa jossa henkilö on keksinyt uniikin idean myydä Facebookissa jotain ja kysyntä on ollut niin suuri, että nykyään pikku sivutyönä alkanut homma on muuttunut räjähdysmäisellä vauhdilla oikeaksi yritystoiminnaksi. Nämä menestystarinat motivoi todenteolla. Ja juuri tämän helppouden takia olen tosissaan joskus miettinyt yrittäjyyttä, mutta. 

Sitten tulee se iso MUTTA. Somessa on kääntöpuolensa. Ihmisillä on enemmän valtaa tuoda asioita esille niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Melkeinpä  jokaisella yrityksellä tulee olla Facebook ja instagram, jotta voitaisiin tavoittaa kaikki asiakkaat, herättää kiinnostusta ja mainostaa. Kyseisten formaattien kautta pääsee myös kritiikki helposti esiin ja kärpäsestä voi muodostua hyvinkin nopeasti härkänen. Onko tähän kaikki yritykset varautuneet? Siihen en osaa vastata, mutta erilaisia reagointeja olen negatiivisiin kommentteihin silti nähnyt. Osa ei huomio, osa pahoittelee, osa puolustelee ja osa selittelee. Kritiikkiin vastaaminen täytyy olla suht neutraalia, mutta silti siihen tulee vastata jotta asiakaspalveluun ollaan tyytyväisiä. Maine saattaa rapista jokaisesta väärästä vastauksesta ja asiakaskunta suppeentua. Yrityksille vääjäämättä tulee jossain vaiheessa jotain tilanteita ettei kaikkea asiakaskuntaa saada millään tyytyväiseksi vaan aina joku kokee epäoikeudenmukaisuutta. Yksi haluaa sitä ja toinen tuota ja kaikki valitukset päätyvät yrityksen julkiselle seinälle. Tätä se on pahimmillaan, yrittäjyys ja some. Tottakai reklamaatioita pitää ja täytyy tehdä, jotta yritys saisi kaiken mahdollisen tiedon tuotteidensa vioista ja mitä voitaisiin kehittää. Valitettavasti vain tuntuu, että suurin osa jää valittelemaan asiaa kaveriporukan kesken tai sitten sielä näyttävällä paikalla eli Somessa. Tekeekö nykypäivänä monikaan rekloja esim. suoraan yritykseen?

Olen melko itsekriittinen ihminen ja olen miettinyt joskus, että jos joku olisi aina ruikuttamassa sitä ja toinen tuota ja haukkumassa minun keksimääni ideaani julkisen paineen alla niin repäisin varmaan liitoksista. En varmastikaan osaisi olla se rakentavasti takaisin vastaava yrittäjä sillä miellyttämisen halu minulla on suuri. Se, että kaikki asiakkaani olisivat tyytyväisiä olisi varmasti suurin prioriteettini ja se mahdottomin. Ihmiset osaavat olla tosi ilkeitäkin, jos he ei jostain pidä. Haukutaan kaikki läpikotaisin jokaisella sivustolla laadusta ideaan ja jopa suunnittelijoihin. Tämä on somen varjopuoli jota itse en välttämättä purematta nielisi. Tuntuu, että ihmiset ovat tyytymättömimpiä nyt kuin koskaan. Odotetaan hyvää laatua (joka maksaa) halvalla hinnalla (ei laadukasta) ja kaiken kukkuraksi odotetaan, että esim. Vaatteet pysyvät uudenveroisina käyttämisestä huolimatta.

Yrittäjyys niin ihana asia, kun löytyy asiakaskunta ja kaikki toimii, mutta pahimmillaan se harjoittaa kovemmalla yrittäjän vahvana syypäänä some.

Terkut kaikille yrittäjille ja pitäkää lippu korkealla!

Rakkaudella
Karoliina Jasmine

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti